Tuesday, June 23, 2009

9 in the morning story...

aritu gua de dapat satu berita yg tak bes...cerita nih pasal family gua...pagi ahad aritu mase gua tgh lena tidur, tiba2 gua ade dapat satu call...bunyi ringtone tuh gua da dapat agak mesti salah sorang ahli family sulong yg tepon...time tu baru pukul 9 lebih...gua pon angkat......

perbualan dalam bahasa terengganu...pandai2 la lu orang paham ye...haha!!!

gua: heloo...(suara serak2 basah...mata x bukak lagi nih)
akak gua: helo...wei, ma masuk spital takdi....
gua: HAA!!!!masuk spital??ma kene mende??(sambil mata terbeliak n terus lompat dari katil...)
akak gua: pagi takdi pah subuh tekanan daroh tinggi die naik...x turun2...yue (name akak gua) nok balik kemamang nih...nok ikut x??
gua: jom2...teruk ker ma??doktor kate mende??
akak gua: dok tahu lagi...doktor tgh monitor ma lah tuh...
gua: ok2...nok siap2 lah nih...nanti smpai bukit antarabangsa kabo la...

terus gua bersiap2 nak balik kampung sambil kepala duk teringat kat mak gua jer...sebak gile bai!!!anak mane yg tak sebak kalo dapat tahu berita macam tuh kan...pas mandi gua terus call bapak gua...x sempat nak tanye khabar skali bapak gua da nangis...lagi la gua sebak...bapak gua cakap die tgh tunggu doktor check mak gua...die pon da tatau nak buat ape tuh...untuk informasi lu orang la, bapak gua nih walaupon garang gile, tapi bile datang bab2 sakit nih, kene2 plak bini die, mmg die akan jadi tak tentu arah+sensitip gile...sedih gua tgk bapak gua tuh...


dalam kul 10 pg akak gua pon sampai ngan laki die...gua ngan abg gua pon join diorang balik ke kemaman...abg ipar gua tuh bawak kete macam pelesit...tekan minyak sampai 160 km/j...mak aih...tak jadi gua nak tido dlm kete tuh...dalam kul 1 gua sampai kat kemaman...mak gua time tuh dah ade kat umah berehat...bapak gua cakap doktor kasi die balik umah sebab ade penurunan skit tekanan darah tinggi die tuh...tapi tak turun banyak pon...

bile gua masuk je umah tuh, gua nampak mak gua ngah baring+terlelap kat ruang tamu...muke die mmg nampak tgh tahan sakit...gua terus pegi salam n urut2 kaki2 die...terus mak gua terjage n nampak anak2 die dah ade kat sebelah...die siap terkejut lagi anak2 die dari kl semua balik...sambil senyum pahit die cakap die ok jer...takde ape2 pon...sakit sikit je...mak gua nih mmg dah lame kena darah tinggi...tapi sebelum nih die x penah sakit sampai kena bawak gi spital...sebab tu la gua risau gile...lagi satu, mak gua nih kalo sakit die seboleh2nya xnak menyusahkan org lain...bile semua anak2 da ade kat umah tuh, mak gua tiba2 jadi cam sihat skit...gua pon tatau kenape...maybe die rindu kat anak2 die kot...gua pon rindu kat mak gua...

bile da petang skit, condition mak gua nih dah better skit...dah bleh bangun n jalan2 skit...mak gua nih pantang sihat sikit...terus nak buat keje...tapi aritu kitorang x bagi die buat ape pon...duk rehat jer...bile da malam, bapak gua amik lagi skali tekanan darah tinggi mak gua...tekanan still tinggi lagi tapi dah turun skit2 la...gua terpaksa balik ke kl gak malam tuh sebab keje keesokan harinye...disebabkan condition mak gua da ok skit, so gua pon proceed ngan plan nak balik malam tuh...dalam kul 12 tgh malam, gua terus balik ke kl...

kalo dulu gua call mak gua sekali je seminggu, skang tiap2 hari gua akan call die...tapi setakat arini gua call, condition die da makin elok...tadi mak gua cakap die dah kena turun pangkat kat umah tuh sebab dah takleh buat keje masak2...bapak gua pulak yg da naik pangkat jadi ketua chef kat umah tuh...mak gua duk kat tepi je tgk...alhamdulillah la bapak gua pon da pandai masak skang...kalo dulu nak tgk die buang sampah kat dapur pon susah, skang jgn kate buang sampah, siang ikan pon da pandai...semua tu keje Tuhan yg Maha Esa...same2 la kite berdoa agar family kita bahagia untuk selama-lamanye...amin...ape2 pon, sayangilah mak bapak lu orang sementara mereka masih ada...selalulah doakan kesejahteraan mak bapak lu orang...

ibunda gua yg terchenta....Siti Mazidah Norizan Bt. Nasir...semoga ma sihat sokmo...amin!!!

15 pengomen:

Anonymous said...

syahdu plak aku dgr citer ko nie...
semoga mak ko kembali sehat...

*moh la kita sesama mendoakan kesejahteraan famili kita smua...amin~~

Maknyer said...

wi makan hempedu gajah la(ulam tau..bukan hempedu betul),dok pun tanam daun pegaga ke,hehehe

badd said...

to anonymous:
InsyaAllah...same2 la kite doakan...amin...

to maknye:
tadi makcik kat ofis aku suh minum air rebus daun sireh cina...die kate abg ipar die minum 2 hari terus ok...nanti nk try laa...
nok suh mok aku try hempedu gajah tu skali...tenkiu2!!!

Muhd Aizat said...

aku doakan moga mak ko sihat2 selalu..amin..

badd said...

jat, time kasih banyak2...nanti datang kl bagitau la...leh lepak main bowling plak...hehee!!!

Anonymous said...

~semoga mak en Bad kite nih berada dalam keadaan baik2 aja.. ~Amin~

badd said...

InsyaAllah...amin...

Anonymous said...

amin jugak...

Anonymous said...

Amin jugak jugak.....

Fati Nagib said...

aku pon amin kan gak...aku rase mak ko penat sgt kot tuh yg sumbang kpd ketinggian darah tuh..ayah aku pong gitew gak..tapi die minum teh misai kucing setiap ari.so far okeh ah..

badd said...

terima kasih la kawan2...hopefully doa kita dimakbulkan ye...dulu mak aku penah minum air misai kucing tuh...tapi maybe tak sesuai ngan badan die sebab pas die minum, die akan sakit perut...so igt nak try cara lain la...ape2 pon, thanks for the advice...arigato!!

yam^Artfingers^ said...

bad,,,sowi aku baru tau..baru bukak...ermmhh...aku doakan mak ko sehat walafiat cepat2...selalu2 lah ko balik jengok dia yekk..

badd said...

takde hal la yam...thanks la doakan utk mak aku...skang nih aku ngah cari ikhtiar camne nak turunkan tekanan darah mak aku tuh...

capefire boy said...

bro, harap2 ma lu sehat la yerkk..
tp btol la lu cakap..jaga la mak bapak kite selagi dieorg ade..rajin2 la telepon tny kabar..selagi boleh..

badd said...

insyaAllah...gua akan cube jaga mak bapak gua selagi diorang ade...setakat nih mak gua dah better sikit...alhamdulillah...